קולגן – זריקה או תוספת לקפה?

קולגן – זריקה או תוספת לקפה?

5 ביוני 2018 0 מאת ירון מור

שמעו סיפור, השבוע ישבתי עם חברה בבית קפה בתל אביב ואז, קצת אחרי שסיימנו לאכול, ביקשתי לקבל את התפריט פעם נוספת כדי להזמין קפה. הרשימה שהגיעה לא הייתה דומה לשום רשימת קפה שראיתי בעבר והיו בה דברים כמו לאטה סלק, חלב מוזהב, לאטה פחם ועוד שמות מוזרים ומשונים של משקאות שעל טיבם לא הצלחתי לעמוד.

כמובן שקראתי לעזרה וגיליתי שחלב מוזהב למשל, זה חלב עם כורכום ומגוון תבלינים. הלאטה סלק היה מיצוי סלק בחלב לפי בחירה (רגיל, שקדים או סויה) וכן הלאה, רשימת משקאות מסקרנים שבכולם יש טוויסט מסוים עם הטרנד הבריאותי הלוהט ביותר של הרגע.

דבר נוסף שהבחנתי בו בתפריט, זה שיש גם רשימה קטנה של קפה רגיל אבל אפשר להוסיף לו גם קולגן, בתוספת של כמה שקלים. גירדתי קלות בפדחת ואמרתי לעצמי "קולגן? בקפה? זה לא חלבון שהגוף מייצר או משהו כזה?" אז מסתבר שכן ולא לגמרי טעיתי אבל גם שקולגן הפך למן תוסף תזונה פופולארי, הבטחה למעיין נעורים אם תרצו. אמנם הזמנתי בסוף את הלאטה סלק שהיה מעניין וחביב לכל הדעות, אבל נותרתי סקרנית באשר לתוספת הקולגן שהוצעה בתפריט ועשיתי מחקר קטן משלי ברגע שהגעתי הביתה, ואחרי שהכנתי לי קפה כמובן.

קולגן

קולגן טהור מבית נוטרי די – מסייעת בהאטת תהליך ההזדקנות, תורמת לטיפוח מראה העור

לפני הכל קראתי קצת על קולגן באופן כללי, רציתי לבדוק אם זה אכן מה שחשבתי שזה ולהעמיק את הידע. קראתי שקולגן הוא הוא החלבון השכיח ביותר בגופם של בעלי חיים רבים, כולל אותנו, בני האדם. ישנם סוגים שונים של חלבונים שהגוף נזקק להם, אך חלבונים מסוג קולגן מהווים בין 25% ל-35% מכלל החלבונים שהגוף מייצר וצריך.

ולמה בעצם הגוף כל כך זקוק לחלבונים ובמיוחד לקולגן? ובכן, בלי לסבך יותר מדי את התשובה, קולגן משמש רכיב משמעותי ומרכזי מאוד של הסיבים הלבנים ברקמות החיבור בגופנו. למשל, גידים, עור, מעיים, רצועות, סחוס, כלי דם ועצמות. הוא בעל חוזק רב מאוד וכאשר משולב עם חלבון סיבי נוסף בשם אלסטין (מה שקורה בדרך כלל), גם הופך להיות גמיש ומקבל תכונות אלסטיות החיוניות ביותר לתפקוד הסיבים ורקמות החיבור שצוינו לעיל.

היחס בין קולגן לאלסטין משתנה בהתאם לרקמה ולתפקידה הספציפי. למשל, גידים שעיקר תפקידם להיות חזקים, יכילו יותר קולגן ופחות אלסטין. לעומת זאת, אתם יכולים לנחש כי העור שלנו, שאמור להיות כמה שיותר אלסטי וגמיש, יכיל יותר סיבים אלסטיים ופחות קולגן. מכאן הרבה יותר קל לעבור לנושא הפופולאריות של תוסף תזונה כקולגן.

מההסבר הזה די ברור שקולגן חשוב לנו מאוד על מנת לשמור על חיוניות וגמישות עורנו וכן, גם על מראהו הצעיר והרענן. כשאנחנו מזדקנים, מה שקורה למעשה זה שהגוף שלנו מפסיק לייצר קולגן, שחלק מתפקידיו הם לתת נפח לעור או אפילו "מילוי" אם תרצו. שהקולגן תחת העור נעלם ומצטמצם, העור שמעליו נעשה רפוי וכך נוצרים הקמטים. אין מספיק "מילוי" כדי שהעור יישאר מתוח מעליו. זו אחת הסיבות שאנשים בוחרים להזריק קולגן לקמטיהם, כדי לחדש את המילוי. עם זאת, אני לא יכולה שלא לתהות איך זה אמור לעבוד בתור תוספת בקפה.